Japánban már júliusban, az USA-ban illetve idehaza viszont alig pár hete, szeptember közepén számtalan anime rajongó álma vált valóra, mikor is végre megérkezett a nagysikerű Demon Slayer anime fináléja a mozikba. A sorozat – idézőjelben – 2024 nyarán ért véget a Hashira Training Arc-kal, ám az igazi befejezés, az Infinity Castle Arc valójában még csak ezután következik, egy 3 filmből álló trilógia formájában. Ennek a búcsúnak lehettünk most szem- és fültanúi pár héttel ezelőtt, amikor is a trilógia első része szabályosan berobbantotta a mozik ajtaját. Mert hogy bizony ne legyenek senkinek se kételyei: a Demon Slayer: Infinity Castle az idei év egyik, ha nem a legsikeresebb mozifilmje lett.
Demon Slayer: A spoilermentes “mini-kritika” rész
Ez most inkább egy értekezős-elemzős-kitekintős írás lesz, ugyanis egy 60+ epizódos sorozat záró filmjéről érdemi kritikát írni a cselekmény elspoilerezése nélkül nem igazán láttam járható útnak.
Személy szerint én mindösszesen két animét láttam életemben – a Death Note-ot és az Attack on Titant – viszont mivel mindkettő meghatározó élményként hatott rám, nem zárkóztam el egy újabb japán animációs sorozat gondolatától. Így hát augusztusban, párom nyaggatására javaslatára ledaráltam a teljes sorozatot, mert már a film első előzetese után megfogalmazódott bennem, hogy ebből a közösségi élményből nem szeretnék kimaradni. Korábban annyi információval rendelkeztem a Demon Slayer-t illetően, hogy egy roppantul látványos, kimagaslóan igényes animációval életre keltett és kőkemény akciójelenetekkel megtűzdelt “shonen”-ként lépett elő a 2020-as évek egyik-ha-nem legpopulárisabb animéjévé.
A fenti leírást pedig a film sem hazudtolta meg.

A 150 perces animációs film szinte egy percre sem áll le, megállás nélkül érkeznek a piszok látványos, érzelmekkel masszívan átitatott akciók, ahogy a főhős Tanjiro és a többi “hashira” próbálnak helyt állni abban a Végtelen Kastélyban, ahová a főgonosz démon, Muzan csalta be őket. Ahogy írtam, többet nincs is értelme a cselekményről vagy igazából a karakterekből sem írnom, minden aspektusa kimagaslóan sikerült a filmnek.
Az egyetlen kritika, amit meg tudnék fogalmazni, hogy a vége felé láthatunk egy flashback formájában bemutatott háttérsztorit, ami már kissé el lett nyújtva és a korábbi darálást és a “pacing”-et talán 5-10 perccel hosszabban megtörte, mint kellett volna. Viszont erre a részre sem tudok nagyon haragudni vagy egyértelmű kritikaként megfogalmazni, mert amit cserébe látunk a karakter tragikus múltját illetően, az egyértelműen érdekfeszítő és átérezhető teljes egészében. És igazából… ennyi?
Egyértelműen az egyik legjobb moziélményem idén valamint az utóbbi évekből, és ha már a záró trilógia első része ennyire odavág, akkor el se tudom képzelni mit tartogat nekünk az animációért felelős Ufotable stúdió a két folytatásra.
Cserébe amiről viszont érdemes több szót ejteni, az a Demon Slayer: Infinity Castle körüli jelenség, valamint a siker mértéke.
Demon Slayer: Végtelen bevétel technika, első forma
Kezdésként néhány fontosabb box office statisztika:
- A film az amerikai (USA+Kanada) piacon 70 millió dolláros nyitó hétvégével kezdett, ami 2025-ben eddig a legjobb animációs nyitány. A korábbi első helyezett Dogman 36 milliós összegének a dupláját sikerült megugrani Tanjiroéknak.
- Azt is érdemes megemlíteni, hogy ezt az összeget mindössze “csak” 3300 moziból sikerült összehozni. Összehasonlításként, a legnagyobb blockbuster filmeket 4000-4200 számú moziban szokták játszani az amerikai piacon (persze csak az első pár hetükben), szóval a Demon Slayer úgy érte el ezt a szép számot, hogy a legnagyobbakhoz képest a rendelkezésre álló mozik “csupán” 75-80%-át kapta meg.
- Szép helyezést ért el a film szeptembert illetően is, a 6. legmagasabb szeptemberi nyitó hétvégét sikerült elérnie valaha a hónapban (érdekesség, hogy a 4. helyen szintén az idén szeptemberben debütáló Démonok között szerepel).
- Ami az R, azaz itthon a 18+-osnak megfelelő besorolást illeti, minden idők 8. legjobb helyét sikerült elcsípnie az animének, a 3x Deadpool film, az Oppenheimer, a Joker, az Az és a Mátrix: Újratöltve mögött megérkezve a szóban forgó listára.
- De menjünk tovább 2025-nél: a Demon Slayer: Infinity Castle az amerikai piacon minden idők legjobban nyitó külföldi filmje. A korábbi első, immáron második helyet elfoglaló film ezen a dobogón az első Pokémon film (31 milliós nyitó hétvégéje volt anno 1998-ban), a harmadik pedig, he-he, szintén egy Demon Slayer mozi, a 2. évad első felét, azaz a Mugen Train Arc-ot feldolgozó filmes változat.
- Sőt, a cikk írásakor az október 10-12-iei hétvége bevételei alapján ez már nem csak a nyitó hétvégéjére igaz: a maga 128 milliós bevételével minden idők legtöbbet hozó külföldi filmje az amerikai+kanadiai piacon, megelőzve az eddigi rekorder Tigris és sárkányt, 25 év után.

Mondhatnánk, hogy ezt a kaliberű sikert nem láttuk jönni, pedig valójában ott voltak a jelek – az említett Mugen Train Arc lett ugyanis 2020-ban a legtöbb bevételt termelő film világszerte. Persze a COVID év nem kicsit torzít ezen a rekordon, de még így is majdnem 500 millió dollárig zakatolt el a Mugen Train 5 évvel ezelőtt, megvillantva az anime rajongók erejét mozis fronton.
És hogy mekkora is az az erő pontosan? Itt az ideje beszélnünk, hol jár világszerte a film pénzügyileg – jelen sorok írásakor a Demon Slayer a 2025-ös év 5. legtöbb bevételt hozó filmje a maga 650 millió dollárjával.
Olyan címeket előzött meg többek között az Ufotable stúdió animációja, mint az Így neveld a sárkányodat élőszereplős változata (jelenleg 6. helyen, 635 millióval), az F1 (7. helyen, 628 millióval), a Superman (8. helyen, 615 millióval), a Mission Impossible záró etapja (9. helyen, 598 millióval )és a Fantasztikus Négyes: Első lépések (10. helyen, 521 millióval). Ráadásul érte el ezt az eredményt úgy, hogy csak 20 millió dollárból készült.
Az elmúlt pár hétben gyakorlatilag a produkciós költségének több, mint 30x-osát sikerül elérnie összbevételben. Mindezt Kína nélkül… és ha igazak a pletykák, még az is lehet, hogy ott is bemutatják a filmet, szóval akár 750-800 milliós világszintű bevételhez is eljuthat a film.
Nyilván nem az első eset, hogy egy sorozatból készült filmet mozikba küldenek: láthattuk már ezt a jelenséget korábban is olyan, televíziós képernyőre gyártott alkotások kapcsán, mint a Twin Peaks, az X-Akták, a Firefly, a Simpsons (amihez ráadásul a napokban rendelték be a 2007-es folytatását), az Addams Family, a South Park vagy idén rögtön a Downton Abbey is például. Ezek közül a legmagasabb bevétellel Homer Simpson és családja büszkélkedhetett a maga 500 milliós összbevételével, de ezt a “sorozatból mozivászonra küldött” filmek rekordját is sikerült most a Demon Slayer: Infinity Castle alkotóinak és rajongóinak megdöntenie.
Ráadásul nem ez az első komolyabb ázsiai siker idén…
“Koreai Kitekintő”: KPop Démonvadászok

Dél-Korea is kivette a részét jóból idén, hiszen a Netflixen debütált KPop Démonvadászok is óriási sikert aratott: a streaming óriás minden idők legnézettebb eredeti filmje lett, 325 millió nézővel a premiertől számított első 90 napban. Ami olyan szempontból is impozáns, hogy a korábbi rekorder “Red Notice” 230 millióval tartotta az 1. helyét.
A filmnek egy kvázi “karaoke” változatát (buzdítva a nézőket arra, hogy együtt énekeljék a számokat a teremben) a Netflix limitáltan moziba is küldte, pusztán csak egy hétvégére és összesen 1700 moziterembe – 2 hónappal később a Netflix premierje után. De még ilyen paraméterek mellett is sikerült 19.2 millió dollárt összehoznia a filmnek, aminek köszönhetően a Netflix első olyan, mozikba küldött filmje lett, ami megnyerte a hétvégéjét.
Hangsúlyozom, mindezt továbbra is úgy, hogy akkor már 2 hónapja mindenki megnézhette otthon, kényelmesen a kanapén ülve.
Az ázsiai kultúra térhódítása a popkultban

Persze a japán- és koreai produkciós világszintű elismerése nem idén kezdődött: Hayao Miyazaki munkássága már 30 éve garancia a minőségre az animációs filmek műfajában, illetve az utóbbi pár évben a szintén japán Makoto Shinkai filmjei is több száz millió dolláros bevételi magaslatokat képesek elérni, legyen szó a 2022-es Suzume-ről (314 millió dollár) vagy a 2016-os Your Name-ről (405 millió dollár). Az anime térhódítása is garantált, hiszen tavaly is már láthattuk, hogy limitáltan mozikba küldték az Attack on Titan epikus fináléját, a Chainsaw Man film pedig már úgy tart 60 millió dolláros bevételnél, hogy a világ legtöbb részén még csak október végén nyit.
A K-pop bandák növekvő, globális popularitását leginkább talán a leghíresebb zenei fesztiválok utóbbi éves felhozatala szemlélteti: 2022-ben a J-Hope a Lollapaloozán, 2023-ban a Blackpink a Coachellán (ráadásul headlinerként), 2024-ben a Seventeen pedig a Glastonburyn léphetett fel. A Blackpink együttes legismertebb tagja, Lisa, ráadásul már Hollywoodba is betört, hiszen szerepelt a Fehér lótusz idei évadában. És az is garantálható, hogy a KPop Démonvadászok tagjait sem utoljára láttuk.
Az utóbbi jelenségnek adott most még egy óriási löketet a Demon Slayer: Infinity Castle fogadtatása. Ráadásul megérdemelt löketet, hiszen a film tényleg elképesztő igényességgel készült el, ami minden képkockában magában hordozza azt a fajta japán alázatot és precizitást, ami a művészeikre jellemző.
Kíváncsian várjuk a folytatást. Egy biztos, a Sony biztos, hogy többet fog kérni holmi 25 millió dollárnál a KPop Démonvadászok folytatásáért…