Már mozikban a Mission: Impossible – A végső leszámolás, így itt a tökéletes alkalom, hogy visszaemlékezzünk Tom Cruise legőrültebb jeleneteire.
Ha Mission: Impossible érkezik a mozikba, akkor két dolog biztos: a lélegzetelállító kaszakdőrmutatványok, és hogy Tom Cruise megint a halállal játszik. És valljuk be: ezeknél kevés szórakoztatóbb dolog van Hollywoodban. Ezek a grandiózus jelenetek ma már a széria védjegyeivé, központi elemeivé váltak, legyen szó akár egy teherszállító repülőgép oldaláról való lógásról, a világ legmagasabb felhőkarcolójának megmászásáról vagy egy szikláról való motoros leugrásról.

Ha jobban belegondolunk, tulajdonképpen kisebb csoda, hogy Cruise mindössze néhány kisebb töréssel, vállszakadással és horzsolással megúszta eddig. De melyek ezek közül a legőrültebbek? A Mission: Impossible – A végső leszámolás kapcsán gondoltuk azt, hogy ha nem is rangsorolva, de összegyűjtjük azt az ötöt, amelyeket Ethan Hunt szerepében mutatott be, és amelyeket nincs az az épeszű ember rajta kívül, aki bevállalná.
A HALO-ugrás (Mission: Impossible – Utóhatás)
Az Utóhatás, de a széria egyik legemlékezetesebb mutatványa. Végigkövetjük Cruise-t a repülőgépből való kiugrásától az eszméletlen Walker (Henry Cavill) megmentésére irányuló kitérésén át a végső, hajmeresztő landolásáig, amely centiken múlott. A kiképzés és a tényleges forgatás között Cruise 106 ejtőernyős ugrást hajtott végre, a jelenetet három, levegőben készült felvételből vágták össze, az információk szerint pedig a katonai repülőgép hátuljából történő kiugrása magassága 7600 és 9000 méter között volt valahol. Ez a teljesítmény csak még lenyűgözőbb, ha figyelembe vesszük, hogy a színész az 50-es évei elején járt ekkor…
Lógás egy repülő oldaláról (Mission: Impossible – Titkos nemzet)
A 2015-ös kalandban Cruise úgy döntött, hogy az intenzív mutatványait az égbe viszi. A filmben a színész egy Airbus 400-as repülőgép külső oldalán lógva látható, amint az felszáll. A színész nyolcszor hajtotta végre a mutatványt, bár a biztonság kedvéért természetesen a gép oldalához volt szíjazva. Erről a jelenetről később még maga Cruise is úgy nyilatkozott, hogy ez azon kevés alkalmak egyike volt, amikor úgy érezte, ez talán nem volt jó ötlet.
Robert Elswit, a film operatőre anno így foglalta össze, hogy mi mindenre volt szükség ahhoz, hogy a mutatványt a lehető legbiztonságosabban valósítsák meg:
Tom egy teljes testhevederben volt, és a repülő ajtaján keresztül kábeleztük és drótoztuk oda a járműhöz. Ennek belsejében volt egy alumínium tartógerenda is, amelyet gondosan a falhoz csavaroztak. Ez az ajtón keresztül tartotta a drótokat, amelyek tartották Tomot, aki speciális kontaktlencsét is viselt, hogy megvédje a szemét. A kifutópályára is nagyon vigyázni kellett, hogy ne legyenek ott kövek és semmi más sem, mert ha bármi eltalálja őt ilyen sebességnél, az nagyon rosszul is elsülhetett volna.
A Burj Khalifa megmászása (Mission: Impossible – Fantom protokoll)
A korábbi részekben is voltak már látványos jelenetek (gondoljunk csak a motoros üldözésre, a free solo, azaz szabadmászásra, és lehetne még sorolni), de a széria negyedik kalandjában látható toronymászás volt az első, amely új szintre emelte ezt az egész dolgot Cruise számára.
A világ legmagasabb épületének (legalábbis a forgatás idején), a 163 emeletes dubaji Burj Khalifának a megmászása elég lenne ahhoz, hogy a legtöbb színész a kaszkadőrdublőröket hívja. Cruise-t azonban nem ilyen fából faragták. A színész egyetlen biztonsági kötéllel felfegyverkezve kapaszkodott az épület külső oldalába, miközben a föld mindössze 829 méterrel volt alatta. A kulisszák mögött készült felvételeken látható, amint mászik, hintázik és fel-le futkos az épületen a színész, miközben csak egy drót választja el a zuhanástól.
Leugratni egy szakadékba… motorral (Mission: Impossible – Leszámolás – Első Rész)
A széria 7. filmjében láthattuk azt a jelenetet, amire Tom Cruise azt mondta: végre olyan kaszkadőrmutatványt csinálhatott, amit kisgyerekkora óta meg akart csinálni. Ez a mutatvány lett a híressé vált motorral leugratni egy szakadékba jelenet. Christopher McQuarrie rendező a jelenetről készült kulisszavideóban elmondta, hogy sok elemre volt szükség ahhoz, hogy ezt ténylegesen le tudják forgatni, többek között egy több éves, különböző típusú képzésre.
Miután Cruise úgy érezte, hogy a kaszkadőrmutatvány minden egyes aspektusát kitanulta és kívülről fújja, a stáb ekkor építette meg a film végső rámpáját egy norvégiai sziklán. Cruise végül összesen hat felvételt készített (tehát hatszor ugrott le!!!) a filmtörténet egyik legnagyobb kaszkadőrmutatványa során.
Repülőrő lógás, második fejezet (Mission: Impossible – A végső leszámolás)
Nem véletlen, hogy Cruise legújabb – és valószínűleg utolsó(?) – nagy mutatványa foglalja el a film plakájainak túlnyomó részét. Ebben a ténylegesen is szédítő mutatványban Ethan Hunt a film végén Gabriel (Esai Morales) kétfedelű repülőgépének szárnyába kapaszkodva találja magát, miközben a gép pörög és szaltózik és száguld a magasban. Mi pedig karfát szorítva, lélegzetvisszafojtva nézzük ezeket a jeleneteket, tudván, hogy a színész a valóságban is végrehajtotta a mutatványt.
Egy interjúban azt is elárulta Cruise, hogy többször is konkrétan elájult a felvételek során, mivel ilyen magasságban és több mint 200 kilométer/órás sebességnél nem állt rendelkezésre elegendő oxigén. Ami pedig ezt a jelenetet a leglenyűgözőbbé teszi – mint akciójelenetet, mint kaszkadőrmutatványt, mint a fizikai állóképesség bravúrját egyaránt -, az az, hogy mintha soha nem lenne vége, és Cruise mintha órákig lógna a repülőről.
Ez lett volna hát Tom Cruise és a Mission: Impossible-széria kaszkadőrjeleneteinek összeállítása. Nektek melyik a kedvenc mutatványotok tőle a szériából?
Leave a Reply