Októberben sem maradtunk izgalmas mozi- és streamingpremierek nélkül: a Fekete telefon 2 újra elhozta a sorozatgyilkosként brillírozó Ethan Hawke-ot, a Springsteen portrét rajzolt a rock egyik legnagyobb legendájáról, a Regretting You – Elrontott életek a Colleen Hoover-rajongók körében talált közönségre, míg Az utolsó viking bebizonyította, hogy az északi fekete humor és Mads Mikkelsen továbbra is remekül működik együtt a vásznon. Az őszi moziszezon ugyanakkor továbbra sem csábít tömegeket a filmszínházakba, figyelembe véve, hogy az észak-amerikai box office 27 éves negatív rekordot döntött meg, olyan kevesen mentek moziba idén halloweenkor.
Most azonban november következik, amely még változatosabb felhozatallal kecsegtet: visszatér a ragadozók univerzuma, lesz megint Stephen King-adaptáció, új életre kel Frankenstein, a bűvészek harmadszor is összecsapnak, a Sisu főhőse ismét vért ont, miközben a Wicked története lezárul, és az év végéhez közeledve a Disney új animációs filmje talán a családokat is sikeresen megmozgatja majd.
Lássuk, mely filmekért érdemes novemberben is jegyet váltani!
Predator: Halálbolygó (november 6.)
Dan Trachtenberg a 2022-es Préda után újra mer nagyot álmodni: a Predator: Halálbolygó a legendás franchise eddigi legszokatlanabb darabja lesz, ahol a vadászból válik vad. A történet középpontjában egy kitaszított yautja harcos, Dek áll, akinek sorsa egy idegen bolygón fonódik össze egy szintetikus android, az Elle Fanning által alakított Thia életével. A rendező ezúttal is bátran feszegeti a műfaji határokat, a klasszikus sci-fi akciót egzisztenciális drámával vegyíti, miközben mélyebben elmerül a ragadozók kultúrájában, mint valaha. Trachtenberg elmondása szerint olyan alkotásokból is merített ihletet, mint a Cápa, a Conan, a barbár vagy épp A Birodalom visszavág, ami jól jelzi, milyen változatos hatásokból építkezik a film. Nagy szavak ezek, de határozottan érdekesnek ígérkezik a Predator-univerzum következő felvonása, ami persze már azzal is felkeltette a rajongók érdeklődését, hogy ezúttal magát a földönkívüli lényt helyezik a főszerepbe.

Bugonia (november 6.)
Továbbra is megállíthatatlan a Jorgosz Lanthimosz–Emma Stone páros: a Szegény párák és A kegyelem fajtái után a görög rendező ezúttal egy dél-koreai kultfilmet gondolt újra a saját, utánozhatatlan stílusában. A Bugoniában – amelyet mi is láthattunk a CineFesten – egy összeesküvés-elméletekben hívő férfi (Jesse Plemons) elrabolja egy gyógyszergyár vaskezű vezérigazgatóját (Emma Stone), hogy bebizonyítsa: a nő valójában földönkívüli. A film a hatalom és a kiszolgáltatottság groteszk tükre, amelyben a fanatizmus és a gőg egyaránt torz szörnyeteggé formálja a szereplőket. Lanthimosz ismét könyörtelen pontossággal boncolja az emberi viselkedés abszurditását, ráadásul teszi mindezt az év egyik legszórakoztatóbb mozijában.

Frankenstein (november 7., Netflix)
Guillermo del Toro évtizedek óta dédelgetett álma vált valóra a Frankenstein elkészültével, és ahogy az várható volt, nem egyszerűen újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, hanem mélyen személyes, érzelmileg rétegzett történetet formál belőle. A Netflix-produkció a gótikus látványvilág mögött az apaság, a teremtés és a felelősség kérdéseit boncolja, miközben a rendező szinte minden szereplőt új motivációkkal ruház fel. Victor Frankenstein (Oscar Isaac) zsarnoki apa árnyékából próbál kitörni, miközben ő maga is ugyanazzá válik saját teremtménye, a Jacob Elordi által alakított, gyermeki lelkű szörny számára. A film nem csupán a szörnyeteg tragédiáját, hanem a teremtő önpusztító gőgjét is feltárja, a kettőjük közötti kapcsolat pedig egyszerre idézi fel az apa és fia, az alkotó és alkotás viszonyát.

A menekülő ember (november 13.)
A hosszú menetelés után Stephen King másik disztópikus klasszikusa is új életre kel Edgar Wright kezei között, aki a Cornetto-trilógia és az Utolsó éjszaka a Sohóban után most a jövő totalitárius Amerikájába repíti a nézőt. A menekülő ember 2025-ben játszódik, ahol a diktatúra a nép szórakoztatására halálos valóságshow-kat szervez – a túlélés ára a szabadság, a tét pedig egymilliárd dollár. A főhős, Ben Richards (Glen Powell) kétségbeesett döntése, hogy beteg lánya megmentéséért jelentkezik a műsorba, végül a rendszer elleni lázadássá válik. Annyi már most biztosra vehető, hogy Wright ezúttal hűebben követi King regényének sötét hangulatát és mondanivalóját, mint az 1987-es Schwarzenegger-féle verzió.

Szemfényvesztők 3. – november 13.
Nyolc év szünet után újra színre lépnek a világ legismertebb bűvészei: a részben Budapesten forgatott Szemfényvesztők 3. ezúttal is grandiózus trükkökkel, világ körüli hajszával és egy rakás új arccal tér vissza. A történet középpontjában újabb, világméretű átverés áll, amelyben a korábbi bűvésznégyes – Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Dave Franco és Morgan Freeman – mellé visszatér Isla Fisher is, a főgonosz szerepében pedig Rosamund Pike villoghat. A trilógia most egy fiatalabb generációt is beemel a képbe: Justice Smith, Ariana Greenblatt és Dominic Sessa új karakterei nemcsak segítik, hanem időnként meg is kérdőjelezik a „régi motorosok” módszereit. Hamarosan kiderül, hogy megérte-e újra színpadra hívni ezeket a bűvészeket, vagy a Szemfényvesztők 3. is csak egy lesz a sok gyorsan elillanó trükk közül.

Sisu – A bosszú útja (november 20.)
A 2022-es Sisu a maga nyers egyszerűségével vált azonnali kedvenccé. Jalmari Helander rendezése egyetlen ember történetét mesélte el, aki a háború végnapjaiban sem tudott békére lelni, és elszántságával egész nácihadosztályokat győzött le. A film brutalitása, fekete humora és a finn táj rideg szépsége megnyerő elegyet alkotott, és bár ma már roppant közhelyes valamit a John Wickhez hasonlítani, de a Sisu esetében tényleg magáért beszél a párhuzam. A folytatás, A bosszú útja néhány évvel később veszi fel a fonalat: a háború után Aatami (Jorma Tommila) békére és megváltásra vágyik, de amikor felbukkan a férfi (Stephen Lang), aki felelős családja haláláért, kénytelen ismét harcba szállni.

Wicked: 2. rész (november 20.)
Az Óz, a csodák csodája (1939) a hollywoodi filmtörténet egyik alappillére, Frank L. Baum klasszikus meseregénye pedig a fantasy irodalom örök darabja. Ezt a világot értelmezte újra a 2003-as Wicked című musical, amely az Óz-történet előzményeit a „gonosz” nyugati boszorkány, Elphaba nézőpontjából mesélte el. A tavalyi filmváltozat ezt a színpadi darabot ültette át nagyszabású, látványos formában, és világszerte több mint 750 millió dolláros bevételével, valamint tíz Oscar-jelölésével a műfaj egyik legsikeresebb adaptációja lett. A folytatás, a Wicked: 2. rész a történet második felét dolgozza fel, amelyben Elphaba (Cynthia Erivo) immár számkivetettként próbál helytállni egy világban, ahol mindenki ellene fordul, miközben barátsága Glindával (Ariana Grande) végső próbatétel elé kerül.

Christy (november 27.)
Sydney Sweeney az utóbbi évek egyik legfoglalkoztatottabb – mostanában nem kevésbé megosztó – fiatal színésznője, aki ezúttal a drámai oldalát mutatja meg David Michôd (Országúti bosszú) életrajzi filmjében. A Christy a profi bokszoló Christy Martin életét dolgozza fel, a nyolcvanas évek végén induló karriertől egészen a sportoló magánéleti tragédiájáig. Martin (aki ma már Christine R. Salters néven él) úttörő volt a női ökölvívásban, de sikereire egy súlyosan bántalmazó kapcsolat vetett árnyékot: edzője és férje, James V. Martin (Ben Foster) egyre inkább uralni próbálta a nő életét. Michôd filmje nemcsak a sportág fizikai kihívásaira koncentrál, hanem arra is, milyen árat fizet az, aki kitörni próbál a rendszerből és a saját börtönéből. Sweeney hónapokon át edzett a szerepre, és noha a torontói bemutató megosztotta a kritikusokat, abban többen megegyeznek, hogy a színésznő pályája eddigi legérettebb alakítását nyújtja.

Zootropolis 2 (november 27.)
Közel egy évtizeddel az Oscar-díjas Zootropolis – Állati nagy balhé után a Disney ismét visszatér az emlős metropoliszba. A folytatásban újra találkozhatunk a híres párossal, Judy Hopps rendőrnyúllal és a sármőr rókával, Nick Wilde-dal, akik ezúttal nemcsak a város rendjét, hanem saját kapcsolatukat is próbálják egyben tartani. A békés felszín azonban hamar megbillen, amikor egy váratlan látogató, Gary, a vipera érkezik Zootropolisba, és felbolygatja a város addigi egyensúlyát. A Zootropolis 2 az előítéletekről, az elfogadásról és az együttélés határairól szól, de mindezt a Disney-től megszokott humorral, szeretettel és látványos animációval teszi. A stúdió számára a film fontos mérföldkő lehet egy hullámzó év után, de az eredeti alkotók közreműködése joggal adhat okot a bizalomra.

Ti melyik bemutatót várjátok a legjobban?



