Szeptemberben is bőven akadt okunk moziba ülni: a Démonok között: Utolsó rítusok lezárta (?) a népszerű horrorfranchise történetét, A hosszú menetelés az egyik legjobb Stephen King adaptációként hódította meg a közönséget, az Egyik csata a másik után pedig jött, látott és az év egyik legjobb értékeléseket kapó filmje lett. Most október következik, amely újfent sokszínű programmal várja a filmrajongókat. Az őszi hónapban helyet kap egy testhorrorba oltott szerelmi történet és egy világsztár portréja, visszatér a nyolcvanas évek egyik ikonikus sci-fi univerzuma, érkezik az új Colleen Hoover feldolgozás, ráadásul Luca Guadagnino és Nemes Jeles László is új alkotással jelentkezik. Lássuk hát a listát!
Együtt (október 2.)
Mostanra számos országban bemutatták és hazánkban is több premier előtti vetítése volt már, október 2-tól kezdve azonban végre a magyar mozikban is látni lehet majd az Együtt című horrorfilmet. Michael Shanks első egészestés rendezése egy fiatal párról szól, akik vidékre költözve egy különös barlang mélyén szembesülnek azzal, hogy egy megmagyarázhatatlan erő a szó legszorosabb értelmében egymáshoz köti őket. A két főszerepet Alison Brie és Dave Franco alakítják, akik a való életben is házastársak. Az Együtt egyszerre feszültséggel teli testhorror és párkapcsolati dráma, amely a társfüggőség, a monogámia és a szerelem határvonalait boncolgatja bizarr koncepcióján keresztül. A film szakmai fogadtatása eddig kifejezetten pozitív, sokan A szerhez hasonlították, bár a gusztustalan részletek helyett inkább a nyomasztó légkörre és a feszültség fokozására helyezi a hangsúlyt.

Steve (október 3.) (Netflix)
Cillian Murphy napjaink egyik legnépszerűbb és legtehetségesebb színésze, aki képes elvinni a hátán egy blockbustert is (elég csak az Oppenheimerre gondolni). Legújabb filmje egyenesen a streamingre készült Tim Mielants (37-es kód, Birmingham bandája) rendezésében: a dráma Max Porter 2023-as regénye, a Shy alapján készült, a forgatókönyvet maga Porter jegyzi. Murphy egy javítóiskola igazgatóját alakítja, aki egy feszült nap során azzal küzd, hogy megfegyelmezze a diákjait, miközben saját problémái és a rá nehezedő nyomás egyre inkább próbára teszik. Mielants és Murphy többször is dolgoztak már együtt (például a Birmingham bandája és a Small Things Like These esetében), amelyek mély nyomot hagytak a nézőkben, így remélhetőleg ezúttal is egy emlékezetes alkotással készültek. Egy biztos: Cillian Murphy-n nem fog múlni a dolog.

Tron: Ares (október 9.)
A Tron univerzuma hosszú idő után ismét visszatér a mozikba, hiszen az Ares 15 évvel az Örökség után folytatja a nagy múltú történetet. Az 1982-es eredeti film kvázi technológiai forradalmat indított el, látványvilága és ötletes koncepciója évtizedekig inspirálta a sci-fi műfajt. Az új epizód középpontjában Ares áll, egy kifinomult és veszélyes küldetéssel érkező program, akit Jared Leto alakít. Mellette olyan nevek csatlakoztak a szereplőgárdához, mint Greta Lee, Evan Peters, Gillian Anderson, Jodie Turner-Smith és Cameron Monaghan, ráadásként Jeff Bridges is visszatér a klasszikus karaktere bőrében. Egyelőre nehéz megmondani, hogy a Tron harmadik része milyen látványbéli újdonságot hozhat az elődökhöz képest, a zene viszont garantáltan emlékezetes lesz, hiszen az Oscar-díjas Trent Reznor bandája, a Nine Inch Nails komponálja a film aláfestését.

Vadászat után (október 16.)
A szerencsére igen termékeny olasz filmrendező, Luca Guadagnino legújabb filmje az akadémiai világ zárt közegébe vezet minket. A történet középpontjában Alma, a Julia Roberts által alakított elismert professzor áll, aki szembesül azzal, hogy tanítványa, Maggie (Ayo Edebiri) súlyos váddal illeti a tanszék egyik fiatal oktatóját, Henriket (Andrew Garfield). A botrány nyomán szinte minden szereplőről kiderül, hogy titkokat rejteget, múltjuk árnyai pedig fokozatosan a felszínre törnek. Guadagnino ezúttal a cancel culture és a #MeToo utóhatásait vizsgálja, miközben azt a kérdést feszegeti, hogy kinek a szava érvényes egy közösségben, és hogyan torzul az igazság, amikor érdekek, félelmek és személyes sérelmek határozzák meg a történet alakulását. A rendezőtől megszokott intenzív légkör és színészi játék itt is meghatározó, Roberts, Edebiri és Garfield triója pedig minden jel szerint emlékezetes alakításokat tartogat a nézők számára.

Fekete telefon 2 (október 16.)
A Fekete telefon sikerét a hetvenes években játszódó, pszichológiai és természetfeletti elemeket egyaránt ötvöző sztori adta, na meg Scott Derrickson rendezése, aki magabiztosan formálta egész estés filmmé Joe Hill eredeti novelláját. A második felvonásban ismét Ethan Hawke ölti magára a gyerekrabló sorozatgyilkos, az ördögmaszkos Portyázó alakját, miközben visszatér az első filmből az időközben feltörekvő színésszé avanzsált Mason Thames (Így neveld a sárkányodat, Regretting You – Elrontott életek) is. A történet középpontjában tehát ismét Finney áll, aki már a felnőttkor küszöbén próbál továbblépni, ám elrablásának traumája még mindig kísérti. Nyugtalan életét tovább bonyolítja, hogy húgát, Gwent rémisztő álmok gyötrik a fekete telefonnal kapcsolatban, sőt baljós víziók kerítik hatalmába, amelyekben egy Alpine Lake nevű téli táborban három fiú kerül veszélybe. A sejtelmes előzetesek nem árultak el sokat arról, hogy milyen formában tér vissza a Portyázó, annyi azonban biztos, hogy Hawke ismét hátborzongató jelenléttel fogja megtölteni a vásznat.

Árva (október 23.)
Tavaly szeptemberben derült ki, hogy az Oscar-, Golden Globe- és BAFTA-díjas Saul fia, valamint a Napszállta rendezője, Nemes Jeles László leforgatta következő filmjét, az Árvát, amelynek világpremierje a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon volt. A történet 1957 tavaszán, Budapesten játszódik, amikor a város és lakói még alig tértek magukhoz az ’56-os harcok óta. A középpontban egy 12 éves kisfiú, Andor áll, akit édesanyja egyedül nevel. A fiú reménykedik, hogy a háborúban eltűnt édesapja egyszer visszatér hozzájuk, és egy nap meg is jelenik náluk egy férfi, aki azt állítja, hogy az apja. Andor azonban nem hajlandó így tekinteni az idegenre, és amikor a férfi beköltözik hozzájuk, egyre mélyül a szakadék közte és az anyja között. A fiú elhatározza, hogy bármi áron, de megmenti a családját az idegentől. A főszereplőt az elsőfilmes Barabás Bojtorján alakítja, míg a mellékszerepekben olyan színészek tűnnek fel, mint Waskovics Andrea (Nagykarácsony, Eltörölni Frankot) és Gregory Gadebois (Tiszt és kém: A Dreyfus-ügy, Zorro). Nemes Jeles László korábbi rendezéseivel is komoly témákat feszegetett a történelemmel kacérkodva, ezúttal sincs másként.

Springsteen (október 23.)
Az utóbbi években meglehetősen nagy hangsúlyt kaptak a zenészekről készült életrajzi filmek. Többek között Elton John (Rocketman), Elvis Presley (Elvis), Bob Marley (Bob Marley: One Love), Whitney Houston (I Wanna Dance with Somebody), Amy Winehouse (Back to Black) és Bob Dylan (Sehol se otthon) is megkapták a nekik kijáró mozis reflektorfényt, a következő bemutatandó művész pedig nem más, mint Bruce Springsteen. A 76 éves, Oscar- és többszörös Grammy-díjas énekes-zenész-gitáros – avagy rajongói számára a Boss – kifejezetten eseménydús életet tudhat maga mögött, amelyet a Halványkék szemeket, a Fekete misét és az Ellenségeket jegyző Scott Cooper álmodott vászonra a 2023-as Deliver Me from Nowhere: The Making of Bruce Springsteen’s Nebraska című könyvből ihletődve. A főszereplő bőrébe az egyik legtehetségesebb, feltörekvő színész, Jeremy Allen White bújt, akinek A mackó hozta meg a hírnevet, de szerepelt sok más mellett a Shameless – Szégyentelenekben, a Vaskaromban és a Körmökben is.

Egy szerencsejátékos vallomása (október 29.)(Netflix)
Colin Farrell az egyik legizgalmasabb és -sokoldalúbb színésszé nőtte ki magát, aki olyan nagy nevű direktorokkal dolgozott együtt az utóbbi években, mint Martin McDonagh (A sziget szellemei), Matt Reves (The Batman) és Ron Howard (A tizenhármak), most pedig a Nyugaton a helyzet változatlan és Konklávé filmeket rendező, Oscar-díjas Edward Berger tette meg őt a legújabb filmje főszereplőjévé. A Netflixre készült bűnügyi drámában Farrell egy olyan férfit alakít, aki Makaóban bújkál, miután a múltja és az adósságai kezdik utolérni őt. Ott pedig találkozik egy rokonlélekkel, aki a megváltás kulcsa lehet a nagy tétekkel játszó szerencsejátékos számára. A női főszereplőt egy másik hollywoodi sztár, Tilda Swinton kelti életre – két ilyen izgalmas művész és Berger korábbi rendezései miatt pedig rögtön a Netflix legjobban várt címei közé emelte a produkciót. Jó hír azoknak, akik szinkronosan tervezik nézni: várhatóan állandó magyar hangja, Czvetkó Sándor szólaltatja meg ezúttal is a színészt.

Regretting You – Elrontott életek (október 30.)
Colleen Hoover hatalmas rajongótáborral rendelkezik a könyvmolyok körében, és az amerikai írónő regényeit egyre inkább felfedezi magának Hollywood is. A Velünk véget érből már készült egy adaptáció Blake Lively főszereplésével, de számos közelgő feldolgozás is terítéken van: a Verity filmváltozatának már befejezték a forgatását Anne Hathawayjel és Dakota Johnsonnal, a Reminders of Him – Emlékek róla pedig berendelést kapott Maika Monroe-val. Azonban mindkettőnél előbb kerül mozikba a Regretting You – Elrontott életek című bestseller adaptációja. Ebben egy borzalmas autóbaleset nyomán fény derül egy sokkoló árulásra, amely arra kényszeríti Morgan Grantet (Allison Williams) és lányát, Clarát (Mckenna Grace), hogy szembenézzenek a családi titkokkal, újraértelmezzék a szeretetet, és megtalálják egymást. A mellékszerepekben olyan ismerős arcok láthatók, mint Dave Franco, Scott Eastwood, Willa Fitzgerald, Clancy Brown és az élőszereplős Így neveld a sárkányodat Hablatya, Mason Thames.

Az utolsó viking (október 30.)
Anders Thomas Jensen (Zöld hentesek, Az igazság bajnokai) legújabb filmje ismét bizonyítja, hogy a dán rendező a fekete komédiák egyik legnagyobb mestere. A történet középpontjában egy testvérpár áll: Anker, a frissen szabadult bankrabló (Nikolaj Lie Kaas), aki szeretné visszaszerezni az elásott zsákmányt, valamint bátyja, Manfred (Mads Mikkelsen), aki azonban súlyos mentális zavarban szenved, és képtelen felidézni, hová rejtette a pénzt. A helyzetet bonyolítja, hogy a családi házukból időközben Airbnb lett, Manfred pedig kiszámíthatatlan viselkedése miatt egyre inkább a pszichiátria felé sodródik. Az így kialakuló abszurd szituáció újabb különc figurákat vonz magához, és gyorsan kibontakozik az a hétköznapi őrület, amely Jensen védjegyévé vált. Az első kritikák szerint Az utolsó viking egyaránt szórakoztató és keserédes darab, amely ismét különleges helyet foglal el a rendező szűk, de rendkívül értékes életművében.

Ti melyik bemutatót várjátok a legjobban?