Most komolyan kellett egy újabb Superman? De mennyire!


Tőlem elsősorban szimpla kritikákat szoktatok olvasni, de ettől most eltekintenék, olyan szempontból mindenképp, hogy nem akarok tartalomleírással, és egyéb formaságokkal bíbelődni, inkább mai alanyunkhoz hasonlóan belecsapnék a közepébe.

Rögtön egy vallomással kezdeném: sosem szerettem Supermant. Az egyik legunalmasabb hősnek tartom, mocsok erős, sok látványos képességgel, aztán valaki szerez valahonnan egy zöld kavicsot (oké, ez túlzás, de a lényeg érthető) és csókolom. A jelleme is túlontúl szimpla, a megtestesült hős, különösebb izgalmak nélkül. Az eddigi filmadaptációkban sem barátkoztam meg vele, inkább a karaktert játszó színészeket kedveltem, de ez az ő érdemük, Kal-Elt nem hozták közelebb a szívemhez. Pont ezért vártam mérsékelt lelkesedéssel a James Gunn-féle változatot, noha bíztam az új DC nagyfőnökben. A végeredmény viszont abszolút felülmúlta a várakozásaimat.

Először is, ahogy írtam, a film nem szórakozik, rögtön belecsap a lecsóba, pár mondatban felvázolják, hogy mióta ténykedik a Földön a címszereplő, majd egy olyan szituációba csöppenünk, ami ritka ebben a közegben, főleg Supermannél. Hősünk legyőzötté vált. Gunn elérte, hogy felcsillanjon a szemem, egyrészt az érdekes felütés miatt, másfelől üdítőnek hat, hogy nem a századik eredettörténeten kell megint végigfutni. Clark Kent itt már évek óta köpenyt visel, ráadásul vannak más metahumánok, egy jól bejáratott gonosz Lex Luthor személyében és persze a bimbózó kapcsolat Lois-szal. Végtelenül szimpatikus Gunnban, hogy nem nézi hülyének a nézőt, be meri dobni a mély vízbe, és hiszi, hogy képes úszni benne. Szerettem elmerülni Metropolisban, a komplett konfliktusban és csak néha érződött minimálisan túlzsúfoltnak a cselekmény.

Szintén az író, rendező, producer érdeme, hogy érti, milyen médiumot használ. Nem fél a helyén kezelni a képregényes zsánert és pazarul ötvözi a 2000-es évek cheesy, helyenként kínosan pátoszos szuperhős-produkcióit a modern köntössel. Ez előbbi magával hordoz bizonyos gyermekbetegségeket, de semmi olyat, ami fölött ne lehetne szemet hunyni. Gunntól nem áll távol a szókimondás, illetve a komolyabb témák beemelése akár egy könnyedebb limonádéba. Az itt feltűnő aktuálpolitikai szálban felfedezhetünk egy elég erős párhuzamot az izraeli-palesztin konfliktussal, ami nem kimondottan tolakodó, mégis kellően hangsúlyos.

Kitérhetnék a szuper látványra, a színészekre, mellékalakokra, különálló gegekre, de ezt előttem már sokan leírták, inkább egy dolgot emelnék ki, ami nálam abszolút piedesztálra emelte a filmet. Ez nem más, mint maga Superman. Említettem, hogy soha nem kedveltem, itt azonban végre megváltozott a helyzet. Imádtam, ahogy Gunn kezeli a karaktert és megérteti a nézővel a hős esszenciáját. A motivációját, a küzdelmét, miközben megvan a kellő önbizalma és a saját útját járja. Van egyénisége, egy naiv fiatal, akinek felfoghatatlan hatalom van a kezében, ő mégis a lehető legjobbat feltételezi az emberekről, metahumánokról, de még a szörnyekről is. A Lois-szal közös két nagyjelenetében hibátlanul átjön milyen ember és nem véletlenül hangsúlyozom az ember szót, mert ez kulcsfontosságú a megítélésében. A zárásban körbeér ez a karakterív, ami az egyszerűsége ellenére frappáns és lélekemelő.

Nagy kérdés, hogy mit hoz a jövő, hogy fogják ebbe a színesebb világba beemelni a komor Batmant, mennyire akarnak saját univerzumot építeni, de ezen ráérünk még agyalni. A lényeg, hogy valami beindult, és James Gunn újfent bizonyította, hogy imádja és érti ezt a zsánert. Abszolút jó kezekben van nála a DC mozis világa. Ami azonban ennél is fontosabb, hogy ez a bájosan idealista mozi tényleg betalál, lehozza a földre ezt az elérhetetlennek tűnő legyőzhetetlen lényt, egyéniséget ad neki és emberré formálja. Sajnálom (amúgy nem), ha valaki tyúkszemére lépek, de kimondom: megszületett az eddigi legjobb Superman film.


SZERETNÉL ÉRTESÜLNI A
LEGÚJABB CIKKEINKRŐL?

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Összes komment